Doktorn har ordet

Så här säger läkaren om studsmattor

Det är självklart att aktiviteter på studsmatta medför en potentiell fara, framför allt om man kombinerar personer med olika vikt, olika "studsmatteerfarenhet" och/eller dåligt omdöme. 
Detta är underförstått i följande, nämligen att:

Rätt använd är studsmattan ett träningsredskap för barn, ungdomar och även för vuxna amatörer.
 
Kroppen tränas mångsidigt

All effektiv fysisk träning härmar på något sätt vardagliga rörelsemönster, (som i träningen överdrivs), så att den som tränar bättre kan hantera oväntade situationer i verkligheten. Genom att införa ett visst moment av kaos (naturligtvis det som också kan förväntas i en olycka om kaos blir för stort) utvecklas balanssinne, grovmotorik, benstyrka, ryggmuskelstyrka (core stability). Det sker på ett smygande sätt! Börjar man studsa fram och tillbaka på en studsmatta måste kroppens hållningsmuskler hela tiden parera kraftimpulserna och utan att du märker det tränar du stabiliteten i alla de muskler som krävs för att upprätthålla din kroppsställning, det genuint mänskliga, din tvåbenthet.
 
På grund av accelerationerna och retardationerna på studsmattan stressas ditt skelett som ökar sin bentäthet. Tio minuter på studsmattan motsvarar mer än fyrtio minuters promenad. Du kan gå hoppa jämfota, växelvis höger och vänster. Kort sagt ökar kaoset jämfört med en promenad och du får mycket bättre utbyte av den tid du avsatt för fysisk aktivitet.
 
Balansen

Föreställ dig att du går en promenad samtidigt som en eller flera personer försöker knuffa omkull dig och att du, trots påtryckningarna, behåller balansen. Balansmässigt är detta exakt vad som sker på en studsmatta. En positiv intensiv kamp för balans och jämvikt.
 
Människan är i allra högsta grad en fysisk varelse och det är via din kropp som du kommer att behärska din del av världen. Sätter du ett litet barn som strax har börjat gå på en studsmatta så kommer barnets fysiska utveckling att accelereras och i och med det även barnets kognitiva förmågor.  Barnets balans blir påtagligt bättre och samtidigt får man en styrkeutveckling i benen som är svår att överträffa, man tränar specifikt benmuskulaturen och detta bara genom att "hoppa" omkring på en studsmatta.
 
Går du in för att verkligen utnyttja studsmattans dynamiska underlag kan du höja träningsintensiteten i alla övningar som du utnyttjar din egen kropp i.

Studsmattan användes redan på 1940-talet som ett träningsredskap för utbildandet av flygare, fallskärmshoppare och för personal inom hangarflottan. Manualen finns att få tag på begagnad som: "Gymnastics and tumbling", United states Naval Institute ; Annapolis Maryland 1944. Kan rekommenderas!
 
Nils Tångroth

Läkare